Juraj Kišš a NOA boutique


Okolo Jurajovho butiku prešla už väčšina z vás. Napriek tomu si myslím, že aj v tomto prípade platí, že: „Ak knihu neotvoríš, nikdy si ju nečítal“. Preto sa na „NOA boutique“ pozrieme z perspektívy jeho majiteľa. Je to možno stratégiou, možno kultivovaným marketingom, možno skromnosťou, že na prvý pohľad pôsobí tento obchod nevtieravo. V tomto článku Vám predstavím Juraja Kišša a jeho vyše 15 ročné pôsobenie v móde v Bratislave...

Stylista, módny nadšenec, ale predovšetkým majiteľ obchodu s talianskou módou v Bratislave. Je niečo, na čo som v tvojej kariére zabudol?

Myslím, že si to zhrnul veľmi pekne. Začínal som ako predavač v obchode s oblečením. Postupne som sa vypracoval vyššie, kde sa mi naskytla príležitosť robiť aj styling na módnych prehliadkach a foteniach pre značku, v ktorej som vtedy pracoval. V spojitosti s tým som bol tiež párkrát pozvaný rozprávať o oblečení do televízie - Dámsky klub na STV. Neskôr sa mi naskytla príležitosť robiť stylistu na veľkom promo fotení FashionTV. Pozitívne ohlasy na moju prácu mi priniesli ďalšie pracovné ponuky, medzi ne patrilo, napríklad obliekať moderátorky hlavných správ televízie Markíza. Postupne som začal robiť aj nákupy s klientmi a módne poradenstvo. Vždy som však mal sen vlastniť malý butik s dámskou módou. Na jeseň roku 2014 sa mi podarilo splniť si tento sen.

Ako si sa dostal k móde? Pohyboval si sa v týchto vodách od začiatku?

Od malička som inklinoval k móde a k estetike. Už ako malé dieťa som šil šaty pre bábiky. Vzal som mamine zvyšky látok, vyrobil strih, zošil, ozdobil. Mal som najmodernejšie a najštýlovejšie oblečené barbiny v okolí. J Bavilo ma obliekať, kombinovať, vytvárať niečo zaujímavé. Keď som sa potom v dospelosti chcel počas vysokej školy zamestnať, voľba pracovať v móde bola jasná. Bol to práve obchod s oblečením, kde som sa dostal do prvého kontaktu s predajom. Prácou v obchode som bol nadšený – tešilo ma narábanie s tovarom, komunikácia so zákazníkmi, a nakoniec vidieť šťastných spokojných zákazníkov odnášať si domov svoj nový obľúbený kúsok do šatníka. Vysníval som si sen -  vlastniť raz takýto biznis.

Práca v móde je jedna vec, vlastniť obchod je druhá... Aké bolo rande s realitou pri založení vlastného biznisu?

Začnem najskôr pripomienkou, že podnikať na Slovensku nie je vôbec ľahké. Sny sú jedna vec, realita druhá. Pri zakladaní vlastného biznisu som mal však výhodu, že sám som už predtým pracoval v tomto odbore. Veľa podnikateľov si otvorí biznis, o ktorom v skutočnosti vôbec nič nevie. Nevedia ako vyberať tovar, ako prispôsobiť svoj obchod potrebám danej krajiny alebo prostredia, v ktorom sa ich biznis nachádza. Poznám to podľa seba. Veľakrát sa musím zastaviť pri výbere tovaru a neobjednať niečo, čo sa mne osobne veľmi páči. Niečo podľa najhorúcejších zahraničných módnych trendov, ale radšej vybrať z ponuky niečo, čo sa na Slovensku predá a bude nosiť. Aj keď to asi nebudeme chcieť počuť, ale stále sme na Slovensku dosť konzervatívni. Konzervatívni nie v zmysle „oblečenia do kostola“, ale konzervatívni v zmysle, čo sme naučení nosiť 20 rokov - to zbožne dodržujeme. Dlhšie nám trvá prispôsobiť sa novým veciam, trendom. Preto vždy hľadám tú najsprávnejšiu cestu, ako priniesť moderné svetové trendy ľuďom na Slovensku tak, aby sa to stretlo s pochopením a koniec koncov sa to predalo – čo je pri udržateľnom biznise kľúčové.

Akú cieľovú skupinu zákazníčok sa snaží osloviť „NOA boutique"?

NOA boutique je multibrandový koncept so štýlovou talianskou módou. Orientujeme sa na ženy všetkých vekových kategórii a veľkostí. Hlavne však na moderné pracujúce ženy, ktoré vedia čo chcú, a neboja sa vypýtať si to. Ženy, ktoré chcú byť jedinečné, moderné a odlíšiť sa od ostatných. Tím nášho butiku si dáva záležať na jedinečnom prístupe k zákazníčkam. Vždy radi profesionálne poradíme vo výbere oblečenia, správnej kombinácii farieb a doplnkov. Taktiež každej zákazníčke ochotne poradíme aj v oblasti najnovších módnych trendov: ako správne nakombinovať štýlový a zaujímavý outfit, poprípade aké farby a strihy sa danej žene hodia. Každá zákazníčka má u nás akoby svojho vlastného osobného stylistu. Ženy k nám veľmi radi chodia, pretože sme úprimní. Na prvom mieste je pre nás spokojnosť zákazníčky, až potom predaj.

Ponúkaš čisto dámsky sortiment. Nerozmýšľal si nad rozšírením predaja aj na pánsku módu?

Do budúcna by sme sa radi venovali aj pánskej móde, avšak musíme najskôr nájsť zaujímavé módne značky pre pánov, kým sa do niečoho takého pustíme. Módy „na jedno kopyto“ je na Slovensku dosť. Radi by sme priniesli niečo iné, zaujímavé. Uvidíme - čas všetko ukáže...

Kto tvorí tím „NOA boutique“?

Do tímu NOA boutique patrím ja sám so svojou kolegyňou. Myslím si, že sme ten najsprávnejší mix. Sme vlastne také protipóly. Ja - muž, so sviežim zahraničným prístupom k obliekaniu a kolegyňa - zrelšia žena, moderná, avšak s klasickejším prístupom. Každá zákazníčka si nájde toho svojho „poradcu“, s ktorým sa cíti najkomfortnejšie.

Okrem správneho zacielenia na zákazníkov je pre úspešný butik dôležitá aj “location”. Bolo ťažké nájsť v Bratislave dobrý priestor pre tvoj butik?

Poloha je jeden z najkľúčovejších faktorov pre otvorenie biznisu. Naša cesta pri hľadaní obchodného priestoru nebola vôbec hladká. Prvýkrát sme otvorili v dnes už zbúranom Apollo Business Centre I., kde sme pobudli približne rok, kým nám oznámili, že budova je v zlom stave a máme 2 týždne na vysťahovanie sa. Úžasné! Viete si predstaviť, ako sme sa, ani nie po roku od otvorenia, „potešili“. Trvalo nám zopár mesiacov, kým sme sa presťahovali do nášho aktuálneho priestoru – TWIN CITY A na Karadžičovej 2. Pre nás, presťahovanie sa, znamenalo začínať od piky. Odznova vybudovať celý priestor, nanovo začať budovať klientelu, prispôsobiť tovar novej lokalite. Vďakabohu nás v nových začiatkoch podržali naše stále zákazníčky, ktorým sme veľmi vďační. Verili by ste, že stačí presunúť obchod o niekoľko ulíc ďalej a predávajú sa vám úplne iné veci, ako v predošlom priestore? V jednej lokalite sa vám predáva skôr cenovo prístupnejšie “športovo-elegantné“ oblečenie a v druhej lokalite presný opak – elegantnejší štýl s dôrazom na kvalitu a unikátnosť. Čo je najzaujímavejšie - obe budovy sú rovnaký typ biznis centra, kde sídlia veľké firmy. My sme s momentálnou polohou v TWIN CITY A veľmi spokojní, avšak stále radi privítame nové zákazníčky, ktoré nám pomôžu rozšíriť našu klientelu.

Aký druh reklamy funguje pre NOA boutique najspoľahlivejšie?

Podľa mňa je v dnešnej dobe pre biznis veľmi dôležité mať založené sociálne siete. Zákazníčky nás môžu nájsť na Instagrame, či Facebooku, pod názvom @NoaBoutiqueSK, kde sa môžu dozvedieť viac o tom, kto sme, kde sídlime, a podľa fotiek si urobiť obraz o našom aktuálnom tovare. Pravidelne pridávame fotky z nášho butiku, fotky outfitových inšpirácií v podobe koláží, či výklad, ktorý momentálne máme. U zákazníčok sa nám najviac osvedčili fotokoláže outfitov. Často za nami prídu, že sa im páčia „tieto šaty“ alebo „tento outfit“ z koláže. Veci buď máme na predajni, alebo vieme doobjednať podľa želania zákazníčky (ak sú v Taliansku na sklade). Poprípade zákazníčke poradíme inú alternatívu, veľakrát dokonca krajšiu, štýlovejšiu a vhodnejšiu k jej osobe.

Čo sa týka nákupu produktov, vyberáš ich sám? Prípadne s kým sa najčastejšie radíš?

Tovar vyberám väčšinou sám podľa toho, čo práve „letí“ a čo ženy u nás chcú a hľadajú. Ak som si niečím neistý, moja kolegyňa mi vždy dobre poradí. Má na vec veľakrát iný pohľad než ja, tak ocením názor z „druhej strany“ a nechám si poradiť. Pri vyberaní mám samozrejme na mysli naše stále zákazníčky a dopredu im v podvedomí už vyberám hotové outfity. Snažím sa vyvarovať príliš jednosezónnym trendom, pretože chcem, aby naše veci zákazníčka vynosila aj niekoľko rokov a stále vyzerala aktuálne a moderne.

Ako často sa v NOA boutique mení sortiment? Máte pravidelne nové kolekcie?

My máme jedno smiešne, no praktické pravidlo. Tovar mávame vždy v období po výplatách. Je to praktické nielen pre nás, ale aj pre zákazníčky. Keď im v mesiaci cinknú na účet peniaze, hneď vedia, kde ich minú. :))) Ale teraz vážne. Tovar máme približne dvakrát do mesiaca. Samozrejme, tým že berieme viacero značiek, dodávka tovaru sa nedá vždy ovplyvniť, ale v zásade je to v tomto režime. Vždy keď nám príde nový tovar, naše stále zákazníčky dostanú SMS, tie najstálejšie dokonca fotky do súkromnej správy. A potom sú tu samozrejme ešte sociálne siete, kde vždy oznámime, keď máme niečo nové...

Aké značky vedia ľudia u teba nájsť?

Dovážame talianske značky, ktoré nie sú na Slovensku až tak veľmi známe. Chceme, aby u nás ženy našli veci, ktoré nie sú veľmi zastúpené v iných obchodoch. Jedinou takou známejšou značkou, ktorú dovážame, je prémiovejšia značka Rinascimento. Jej sesterskou značkou, ktorá sa orientuje na krásne veci pre moletnejšie dámy je KITANA. Ďalej napríklad značky MissMiss, Sistes, Maryley, Norah&Olivia, KingKong a pod. Snažíme sa mať zastúpenie rôznych štýlov, keďže máme rôzne zákazníčky. Jedny uprednostňujú športovejší minimalistický štýl, druhé majú radi „cifrovanejší“ ženskejší štýl v sexy strihoch. Chceme, aby si každá žena vedela u nás vybrať a v našich veciach pôsobila sofistikovane.

 

Ja osobne som ťa vždy rád videl v role stylistu. Čo považuješ za tvoj najväčší stylistický úspech doteraz?

Ako som už spomínal, robil som stylingy pre rôzne televízie, na fotenia, prehliadky. Za najväčší úspech by sa asi dalo považovať obliekanie moderátoriek hlavného spravodajstva TV Markíza. Či to bol aj môj najobľúbenejší „job“? Nie celkom. Práca stylistu v televízii je extrémne namáhavá! Treba myslieť na milión rôznych faktorov. Technické obmedzenia – napríklad, nemôžu byť malé vzory na oblečení, príliš úzke pásiky (na obrazovke to oblečenie „rastruje“ = vytvára mihotavý efekt), pre moderátorky počasia nesmie byť použité nič žlté, zelené (kvôli pozadiu), alebo vzory látok obsahujúce tieto farby, a tak ďalej. No a samozrejme základný problém - to čo vyzerá skvelo naživo, na obrazovke môže pôsobiť ako úplná katastrofa. Moje najobľúbenejšie „joby“ však sú fotenia. Milujem pracovať s fotografom Petrom Kubalákom, alebo stajlovať veľké promo fotenie pre FashionTV. Fotenie s Jasminou Alagič je vždy obrovská sranda. Jasmina je úžasne milá a bláznivá.

Ako by si definoval tvoj štýl obliekania? K akým značkám, trendom, štýlom si inklinoval kedysi a k akým inklinuješ teraz? Čo ťa dokáže v móde najviac ovplyvniť?

Môj štýl obliekania sa neustále vyvíja. Najviac je mi však blízky britský štýl. Mám rád britskú módu. Môj štýl však veľmi ovplyvňuje, ako sa ráno vyspím. Sú dni kedy mám náladu byť elegantnejší, inokedy štýlovejší a podľa zahraničných trendov, iný deň sa chcem len cítiť pohodlne v teplákovej súprave. Nie som typ človeka, čo si večer prichystá outfit na druhý deň. Ráno stojím pred skriňou plnou oblečenia a „nemám si čo obliecť“. :)) Ako stylista a podnikateľ v oblasti módy sledujem samozrejme trendy vo svete, no nenechám sa nimi bezhlavo ovplyvňovať. Ostávam verný hlavne tomu, v čom sa dobre cítim a dobre v tom vyzerám. Názory ostatných ma nezaujímajú. Na Slovensku príliš dáme na to, „čo si pomyslia susedia“, a tento prístup nemám rád. Ja to nosím, tak sa v tom musím JA cítiť dobre, sused nech si myslí čo chce! 

Kde najčastejšie nakupuješ pre seba v Bratislave a okolí?

Musím sa priznať, že na Slovensku nakupujem menej. V zahraničí si viem lepšie vybrať. Keď už však kupujem oblečenie na Slovensku, tak podporujem hlavne slovenskú tvorbu. Máme tu veľa nadaných slovenských dizajnérov, ktorí dosahujú svetovú kvalitu. Či už sa jedná o „zabehnuté“ známe mená alebo mladých začínajúcich tvorcov. Buď nakupujem priamo u dizajnéra, alebo v malých butikoch, showroomoch, ktoré ponúkajú modely slovenských návrhárov. V Bratislave ich existuje niekoľko. Moje obľúbené sú Drobné concept store, VirVar showroom, či Slávica.

Čo sú naopak tvoje najobľúbenejšie nákupné destinácie v zahraničí?

Najčastejšie, samozrejme, nakupujem cez internet, hlavne z Británie. Musím sa priznať, že poslednú dobu sa mi nepodarilo cestovať toľko, koľko by som chcel. Veľmi rád však nakupujem v Londýne. V jednom meste nájdete zmes toľkých štýlov a značiek - od „vintage“ vecí až po „high end“ značky. Hlavne ten výber u nás nikdy nie je taký široký. Z biznis hľadiska to však úplne chápem. Na Slovensku je menej rozmanité obyvateľstvo. Ako som už spomínal, tu sme o dosť konzervatívnejší, než v zahraničí. U nás sa neoplatí vo veľkom dovážať najnovšie bláznivé vychytávky, nepredá sa to. Dlhoročné skúsenosti v obchode mi to dosvedčujú. Vždy treba počkať pár rokov, kým je slovenský trh na to pripravený, a potom sem môže prísť ten či onen trend. 

Nakupuješ aj spomínaný vintage prípadne secondhand?

Nemám problém nakupovať v „secondhand-och”. Problém však je, že tu máme veľkú „second hand“ sieť, ktorá podľa mňa degraduje celý štýl nakupovania „vintage“ a „second hand“ vecí. Oblečenie v týchto obchodoch vyložene smrdí, vo väčšine prevádzok je to natlačené jedno na druhom, zničené, pohádzané bez štipky rešpektu. Vďakabohu sa tu začínajú vynárať skvelé koncepty obchodíkov s „vintage“ oblečením, kde sa dajú nájsť aj značkové kvalitné veci za dobrú cenu, ktoré sú obstojne prezentované.

Keď sa bavíme o štýle, ktoré Slovenky sa podľa teba aktuálne obliekajú najlepšie a prečo?

Tak toto je pre mňa jednoduchá odpoveď. Prvou mojou obľúbenkyňou je podnikateľka a bývalá modelka Romana Škamlová. Vždy chodí oblečená podľa najnovších zahraničných trendov, ktoré jej skvele padnú, a vyniká jej krása. Nepôsobí lacno, pôsobí sofistikovane a žensky. Druhá je zakladateľka VirVar showroomu a redaktorka Vogue CS - Eva Sýkorová Čomborová. Ona je stelesnená štýlovosť. Kombinuje svetové módne značky spolu so slovenskými dizajnérmi tak, aby to ladilo, zaujalo a vyzdvihlo tvorbu slovenských tvorcov. Spája klasické s moderným. Nie je to prvoplánové. Jedna z najštýlovejších žien na Slovensku. 

Ktoré profily na Instagrame či TikToku sú aktuálne tvojou najväčšou módnou inšpiráciou?

Ženskou módnou ikonou je pre mňa samozrejme Victoria Beckham. To je klasika. Milujem jej štýl, jej návrhy, jej pohľad na svet. Táto žena inšpiruje svojim štýlom milióny ľudí po celom svete. Ďalšou je napríklad Miranda Kerr. Na Instagrame ich sledujem viacero. Veľa top modeliek ma úžasný štýl, ktorým by sa veľa žien mohlo inšpirovať. Na TikToku ma aktuálne z pánov inšpirujú Everett Williams @iameverettwilliams, či Daniel Simmons @imdanielsimmons.

Korona-kríza poriadne vyobracala módny svet a chápanie niektorých zabehnutých reálií. Čo je podľa teba „the next big thing” v móde, respektíve - akým smerom sa bude svetová móda uberať teraz? 

Neviem, či na túto otázku čakáš odpoveď v štýle: „moderné budú fialové volány“, ale moja odpoveď je: Udržateľnosť. Už sa prestávajú nosiť lacné značky. Už toľko nefičia megalomanské fast-fashion sieťové obchody s narvanými stojanmi plných vecí, že ich ani neviete odtiaľ vytiahnuť. Trendy jednej sezóny, ktoré sa po pár mesiacoch nosenia vyhodia sú pasé. Začína sa dbať na kvalitu. Ľudia začínajú viac rozmýšľať nad tým, aký dopad má výroba oblečenia na našu planétu. Sú ochotní si radšej priplatiť za kvalitné oblečenie, ktoré budú nosiť niekoľko rokov. Mňa osobne toto veľmi teší. Ja sám na sebe začínam pociťovať, že už nechcem meniť veci každú sezónu. Začínam si kupovať drahšie, kvalitnejšie a nadčasové kúsky, ktoré mi dlho vydržia a dajú sa medzi sebou kombinovať.

Ovplyvnila Korona aj predaj v NOA boutique? Pociťuješ to na obrate, prípadne na návštevnosti?

Samozrejme. Tento rok je veľmi zlý pre veľa biznisov. Rôzne opatrenia, zatvárania, obmedzenia. Aj my tento rok prežívame ťažké časy. Počas prvej vlny, začiatkom tohto roka, sme aj my museli byť niekoľko týždňov zatvorení. To nás nenormálne poškodilo. Hlavne finančne. Náš príjem bol počas celého obdobia NULA, slovom NULA, eur. Najhoršie je, že faktúry za nájom a iné náklady chodili stále rovnako. Štát prispel minimálnou zanedbateľnou čiastkou. Potom počas leta sa to opäť trochu vylepšilo, dokonca sa nám začínalo veľmi dariť. Ľudia boli „hladní“ po zakomponovaní sa do „starého“ života, túžili urobiť si radosť. Teraz sme však opäť tam, kde sme boli začiatkom roka. S druhou vlnou prišli nové obmedzenia, čo spôsobilo, že ľudia chodia menej von. Tým pádom aj menej nakupujú, nepotrebujú nové oblečenie. Pri toľkých home officoch a zatvorených podnikoch to nemajú kam nosiť. Veľa ľudí si neuvedomuje, že pre nás malých podnikateľov je náš biznis jediným zdrojom príjmu. Žijeme z tržieb. Keď nie sú tržby, nemáme z čoho žiť. Je to jednoduché. Veľa podnikateľov bolo nútených už zatvoriť. My sa snažíme udržať ako sa dá. Preto je dôležité, ak máte svoj obľúbený podnik či obchodík, choďte a podporte ho. Každý nákup sa počíta.

Čo by si odporučil každému, kto chce začať pracovať v móde na Slovensku?

V prvom rade treba milovať to, čo robíte. Treba tvrdo makať na sebe a výsledok sa dostaví. Možno nie hneď, ale raz určite. Nič nejde urobiť hneď. Úspech nepríde za noc. Treba byť vytrvalý a šikovný, treba si veriť. Avšak je tu aj druhá zásadná vec, bez ktorej to bohužiaľ nejde. A to je byť v správnom čase na správnom mieste. Určitá dávka šťastia je vždy v hre. Je dôležité vedieť rozpoznať príležitosť a chytiť sa jej. Niekedy sa dá príležitosti dopomôcť kontaktmi. So správnymi kontaktmi ide vždy všetko ľahšie. Bohužiaľ, tak to je a hlavne na Slovensku. Bez kontaktov to ide ťažšie, nie je to však nemožné a každý má šancu!

A ešte na záver, ktoré filmy momentálne odporúčaš ak chce človek úplne vypnúť od reality?

Ja mám taký zvláštny vkus na filmy, nie som extrémne náročný divák. Filmy beriem skôr ako oddychovku. Určite však odporúčam, ako dobrý vizuálny zážitok, filmy, ktoré režíroval módny návrhár Tom Ford. Film Single Man a film Nocturnal Animals. Oba filmy sú nádherne vizuálne spracované, nielen z kostýmového hľadiska, ale aj z kinematografického hľadiska. Každý pocit, každá nálada, každá emócia je zachytená úžasným vizuálnym spôsobom. Silné estetické cítenie režiséra je badateľné v každej scéne. Príbehovo sú zaujímavé oba filmy a každý iným spôsobom. Kto nevidel, naozaj vrelo odporúčam!

Ďakujem za skvelý rozhovor a prajem veľa úspechov!


Michal Kinik x MODNY ARCHIV - Bratislava 22.10.2020