PAVOL DENDIS

"Farba je rozmar pre oči..."

Tvoju značku formovali skúsenosti, ktoré si získal doma, aj v zahraničí. Kedy sa zrodila značka „DENDIS“? Čo všetko predchádzalo jej vzniku?

Značka vznikla hneď po škole (2018). Počas školy som bol na stáži u Lenky Sršňovej, ktorá ma naučila väčšinu jej know-how. Nielen šitie, ale aj marketing a celý „supply chain“ jej značky som v podstate spoznal za rok a pol, za čo jej ďakujem.

Počas štúdia na škole som však stážoval aj v Istanbule u dizajnérky Özlem Süer, kde som robil „sketching“ a „pattern-making“ kabátov do jej kolekcií. Neskôr, v roku 2015, som mal v Berlíne možnosť stážovať v značke TATA CHRISTIANE. V štúdiu sme boli len dvaja, tým pádom som spoznal celý ich proces.

Vo svojej tvorbe inklinuješ predovšetkým k čiernej a jej odtieňom. Odkedy a prečo sa stala čierna nosným prvkom tvojich návrhov?

Celé to začalo počas školy v Liberci, kde som sa venoval „streetwear-u“. Moja tvorba bola farebnejšia, úplne iná ako tá súčasná. Zlomový bod prišiel, až keď som začal počas mojej diplomovky riešiť udržateľnosť v móde. Svoju kolekciu som sa rozhodol urobiť celú čiernu a zistil som, že sa v takejto tvorbe cítim lepšie. Tým, že som eliminoval farby, vzniklo mi oveľa menej odpadu. Pri čiernej som dokázal využiť každý kus látky a zapracovať ho do modelu, čo sa pri farbách nedalo. Sú to malé detaily (ako uško na nohaviciach, alebo príklopka vrecka), ktoré sa dajú vytvoriť aj z najmenších častí látky, keďže sú všetky jednej farby a tónu.

Aký veľký je tvoj tím? Kto sa podieľa na vytváraní kolekcií značky „DENDIS“?

Väčšinu vecí si šijem sám. Je to remeslo, ktoré ma stále baví, keďže nemám strednú školu „krajčírinu“ (smiech). Detaily a riešenie maličkostí ma napĺňa, technickejšie veci si nechávam robiť externe. 

Môj tím sa vždy zväčší pred prehliadkou, showroomom alebo preview. Najdôležitejšia je pri tomto moja produkčná, ktorá vybavuje všetko spojené s eventom.  

Po novom mi pribudol asistent, ktorý rieši všetko čo nestíham, alebo nemôžem na diaľku urobiť, ak nie som v Bratislave. Zároveň mi pomáha pri foteniach.  

Neoddeliteľnou súčasťou môjho tímu je aj moja mamina, ktorá je akoby „manažérka výroby“.  

Spolupracujem aj s kováčom v Banskej Štiavnici, stylistom pred prehliadkou, alebo grafikmi pri príprave pozvánok. Takto sa môže tím tesne pred prehliadkou rozšíriť až na 14 ľudí.

Celú vizuálnu identitu značky si vytváraš sám, alebo s niekým spolupracuješ?  

Moje logo mi vytvoril Tomáš Vrtich, slovenský grafický dizajnér žijúci v Berlíne. Chcel som, aby logo vyzeralo dobre aj pre mladšiu, aj pre vyspelejšiu cieľovú skupinu.

Kto je typickým zákazníkom značky DENDIS? 

Jedna skupina sú fanúšikovia mojej tvorby - mladí chalani a dievčatá, pre ktorých sú riešené mikiny a tričká. Kupujú väčšinou produkty do 150 Eur. Presne také pripravujem aj na jeseň tohto roka. 

Druhou, podstatnou skupinou je pánsky zákazník, ktorý ide čisto po mojej estetike. Je ochotný kúpiť si akýkoľvek model. Mám zákazníkov, ktorým robím celý 25 kusový šatník. Vytvárame spolu kompletné looky na eventy na celý rok dopredu. Sú to úspešní muži, ktorí preferujú udržateľnosť a sú naplno stotožnení s mojou estetikou.

Naopak dámy sa dostanú k mojej tvorbe v „PRIVEÉ“, kde objavia moje modely. Sú to rovnako úspešné ženy, ktoré nejdú po farbe, ale po strihu, materiáloch a kvalite. Dámske modely navrhujem tak, aby šaty tvorili celý look a aby sa žena nemusela stylovať a premýšľať čo k nim.  

Ktoré produkty sú medzi tvojimi zákazníkmi najobľúbenejšie? 

Kabáty sú moje najpopulárnejšie a zákazníci sú s nimi veľmi spokojní. Rovnako populárne sú aj letné šaty pre ženy. Klasické čierne mikiny sa zas predávajú vďaka mladším zákazníkom.

Ktoré farebné tóny okrem čiernej, bielej a šedej môžeme v tvojich kolekciách nájsť? 

Farba je rozmar pre oči. (smiech) Tie najkvalitnejšie fotografie od Lindberga ti dajú presne tú esenciu, ktorú fotograf chcel a nepotrebujú žiadne farby.  

Okrem tých, ktoré si spomenul, veľmi rád pracujem so “skořápkovou” – farbou vaječnej škrupinky. Milujem tú farbu, pre mňa je spojenie čiernej, bielej a “skořápkovej” ideálnou kombináciou. Ak musím siahnuť po farbe, tak je to krikľavo oranžová, ktorú milujem, ale nepracujem s ňou často.  

Rovnako mám rád pásiky, na tých si viem uletieť. Nič lepšie, ako rovno strihnutý pásik, neexistuje.

Poďme k „sourcingu“ materiálov. Kde najčastejšie nakupuješ? Kupuješ látky aj od veľkoobchodníkov? 

Tu by som rád spomenul „deadstock“. Hlavne na kabáty, látky, ktoré odkupujem od známych módnych domov. Je to vyskúšaná svetová kvalita, ktorá podporuje udržateľnú tvorbu a zároveň je to niečo, čo sa len tak nedá zohnať – je to unikát.

Materiály na mikiny, košele, či rifle nakupujem od dodávateľov, ktorí poskytujú aj nižšie kvantity od 20 metrov. Kožu, ktorú tiež kupujem na detaily na oblečení, nakupujem z Rakúska (rovnako „deadstock-ov“). Nevyhnem sa však aj lokálnemu nákupu látok v Bratislave v známych galantériách.

S ktorými materiálmi pracuješ najradšej a s ktorými pracuješ nerád?  

Najradšej pracujem s vlnou. Je krásne mäkká, pričom dobre drží tvar a má neobmedzené množstvo hrúbok, gramáží. Má, podľa mňa, perfektné vlastnosti. Je veľmi versatilná. Dá sa z nej vytvoriť vlnená košeľa, blazer, ale aj nohavice.  

Rád pracujem aj s ľanom, len mám pri ňom výhrady, čo sa týka farbenia. Čierny ľan, ako prírodný farbený materiál prirodzene nedrží farbu, hlavne, keď sa v práčke otiera o iné látky.  

Designer Hint: Čierna bude čiernou ešte dlhšie, ak do práčky okrem obľúbeného prášku nalejete aj pohár octu, ktorý perfektne zafixuje farbu. Napríklad, aj lesklý hodváb by sa mal len takto prať, aby si udržal svoj lesk.  

Naopak, nerád pracujem s čistým polyesterom, nedobre sa mi s ním robí, klienti sa v tomto materiály spotia. Má síce super schopnosti, ale preferujem ho skôr v zmesi s inými materiálmi.

Pracuješ s krajčírkami, spolupracuješ s externými dodávateľmi?

Krajčírky a výroba zastrešujú hlavne expertnú technickú časť prác - našitie ramien, podlepenie na sakách, vrecká rovnakých veľkostí na automate, symetricky našité plecia atď... To som vymenoval iba niekoľko vecí z toho, čo v skutočnosti majstri vo výrobe dokážu. Spolupracujem s krajčírkami, aj s fabrikami na Orave. Zároveň mi s tým veľmi dopomôže mamina, ktorá (na Orave) manažuje výrobu, keď tam fyzicky nemôžem byť. Rozdeľuje prácu a zároveň ona sama šije. Chodím tam na 4-dňové “služobky”, následne sa vrátim o 2 týždne späť a viem, že overení dodávatelia (krajčírky a fabriky) odvedú prácu presne tak, ako si predstavujem a s výslednými produktami som spokojný.

Ktoré obdobie z roka je pre značku DENDIS z pohľadu predaja najvýznamnejšie? 

Na jeseň mám pravidelne prehliadku. Po nej je značka viditeľnejšia a ľudia majú o moje oblečenie väčší záujem. V priebehu roka však nemám hluché mesiace. Prázdnejšie je iba leto, ale aj to si plánujem tak, aby som si ho užil. Najbližšia prehliadka sa plánuje na september a bude v Prahe.

Aký bude rozdiel medzi prehliadkami v Bratislave a tou pripravovanou v Prahe? 

Tak tým najväčším rozdielom bude tentokrát len to, že budú limitované miesta, aby sme zabezpečili bezpečnosť pre všetkých zúčastnených. Neplánujem a nejdem tam urobiť moju typickú teatrálnu show. Kolekcia do Prahy je navrhnutá tak, že sú to čisto moje „looky“. Modelky a modely nebudú mať nič na hlavách, nebudú mať výrazné topánky, jedine výraznejšie líčenie. Bude to akoby „bez stylingu“, čisté, len o produktoch. 

Ktoré marketingové kanály fungujú značke DENDIS najlepšie?

Aktuálne asi všetkým dizajnérom funguje Instagram, ktorý spravujem denne. Tam si riešim svoj „mood“, zastrešujem si to celé sám. Potenciálny zákazník tam nájde čo chce, ale aj tak musí dôjsť za mnou do ateliéru, ak chce svoj produkt. Na Facebook-u publikujem menej, možno raz za týždeň. Primárne sa spolieham na najstarší marketingový kanál “Word of mouth” – slovné podanie medzi zákazníkmi, ktoré pre mňa funguje najlepšie.

Spolupracuješ s PR agentúrou?  

Momentálne nie, niektoré PR aktivity po prehliadke zastreší moja produkčná Heňa. 

Ktoré predajné kanály sú pre značku DENDIS najpodstatnejšie? 

V Bratislave predávam v ENVY x PRIVÉ v Paláci Motešických. Rovnako dobre predávam aj priamo u mňa v ateliéri. Eshop zatiaľ neriešim, nakoľko väčšina mojej tvorby je čierna a zle sa fotí na online. Práve preto preferujem osobný kontakt zákazníka s produktom – ten predáva najlepšie!

Plánuješ časom oslovovať aj najmladšiu cieľovú skupinu, napríklad prostredníctvom sociálnej siete TikTok?

Dlho som si nevedel predstaviť svoju existenciu na Instagrame a Facebooku, necítim sa v tvorení video-obsahu prirodzene. TikTok je niečo, čo je určené pre úplne mladú, hravú generáciu. Väčšina mojich klientov je staršia a nepoužíva TikTok. Môj nový asistent, ktorý má len 18 rokov, prinesie nový vietor do ateliéru a uvidím, či náhodou nevymyslíme, ako existovať aj tejto platforme. J

Značka DENDIS je viditeľnou súčasťou „Fashion LIVE!“. Sú prehliadky na Slovenku výhodné pre začínajúcu módnu značku? 

Na „Fashion LIVE!“ som mal prvú prehliadku už v roku 2013. So všetkými prehliadkami mám odvtedy len pozitívne skúsenosti a odporúčal by som túto platformu každému slovenskému dizajnérovi.

Na čo sa v rámci, alebo od značky DENDIS môžeme v budúcnosti tešiť?  

Ja osobne sa teším na spomínanú prehliadku v Prahe, ktorá bude už v septembri. Zároveň pripravujem nový väčší ateliér v rovnakej budove, bude mať až dvakrát väčšiu plochu než ten súčasný. J Mimo toho pripravujem ešte aj radu menej exkluzívnych produktov, ktorá bude dostupná už čoskoro - bude si ju môcť kúpiť každý. Budú to nové tričká, košele, či dlhoočakávané pletené ponožky.


Pali, veľmi pekne Ti ďakujem za možnosť urobiť s tebou takýto rozsiahly rozhovor. Prajem len to najlepšie a veľa úspechov pri tvorbe!

Michal Kinik / MÓDNY ARCHÍV
Bratislava, 26.6.2020