Milujete Brooklyn či Boho? Spoznajte DONEE the label na Jakubáku!

Keď som sa prechádzal Starým Mestom uprostred leta, zbadal som obchod s oblečením akoby z Brooklynu alebo Berlínskeho Friedrichshainu. Najprv som si myslel, že je to multibrand, až po chvíľke som zistil, že sa jedná o lokálnu značku dvoch talentovaných žien, ktoré vedia presne po čom ich zákazníčky túžia.

Je jeseň a ja sedím s Miškou, majiteľkou a dizajnérkou značky „DONEE the label” v kaviarni na Jakubovom námestí...

Ako sa zrodil nápad, ktorý sa stal základom pre značku a obchod “DONEE“ a charakterizuje ju?

Myšlienka založiť vlastnú značku sa vyvíjala v čase. Už dávno som nosila v hlave ideu vlastnej značky športového oblečenie. No keď som otehotnela, zistila som, že to s tehotenským oblečením nie je na trhu také priaznivé a táto oblasť módy ma nadchla. Všetky bežné šaty zo Zara, či Mango, ktoré som vtedy nosila, mi nesedeli už od 4. mesiaca. Musela som si kupovať veľkosti 42 a 44 - jednoducho väčšie veci, ktoré mi zas nesedeli na ramenách a celkovo dobré „nefitovali“. Chcela som preto tvoriť kúsky pre obdobie tehotenstva, ktoré nevyzerali prvoplánovo tehotensky a boli by nositeľné aj po pôrode. Taký druh oblečenia bolo v tej dobe dosť ťažké nájsť. V tom čase som sa zoznámila s Jankou a rozhodli sme sa spoločne rozbehnúť značku počas mojej materskej. Predaj sme spustili najskôr cez Sashe. 

Ako vznikol názov značky “DONEE the label”?

Už počas štúdia psychológie som sa učila aj o psychológii značky, reklamy a vizuálnej identite. Vedela som, že pri značke je podstatné mať zjednotenú vizuálnu a brand identitu. Uvedomovala som si, že túto dôležitú súčasť značky sa mi svojpomocne nepodarí vytvoriť  k mojej spokojnosti.  Preto som sa rozhodla osloviť dve šikovné ženy, ktoré vlastnia marketingovú agentúru. Pomohli nám vytvoriť tzv. business brand strategy. Bola to síce jedna z väčších investícií, no bolo to veľmi dobré rozhodnutie. Pomohli nám upratať všetky naše nápady a vízie, dať tomu hlavu a pätu, a spoločným brainstormingom sme dospeli aj k samotnému názvu „DONEE“– v gréckej mytológii je každá tehotná žena obdarovaná a v starej angličtine sa práve obdarovaná povie „donee“. Pôvod slova pochádza z dvoch príbuzných pojmov „donor“ (ten kto dáva) a „donee“ (ten kto je obdarovaný/dostane).

Čím sa “DONEE the label” najviac odlišuje od iných značiek v Bratislave?

DONEE už dávno nie je len značkou pre tehotné ženy, aj keď „tehuľky“ a dojčiace mamičky si stále u nás vedia vybrať, tak na denné nosenie ako aj kúsky na príležitosti. Dnes sme už značkou pre všetky ženy a fázy ženského života. Vytvárame kúsky, ktoré vie žena nosiť počas tehotenstva s väčším bruškom, v čase, keď dojčí, ale aj následne potom. Tým sa asi najviac odlišujeme od iných. Takýto mix produktov je v Bratislave ťažké nájsť. Máme aj všestranné kúsky, ktoré môže nosiť tehuľka do 9 mesiaca, potom aj následne, keď už kojí. Týmto sú typické naše kimoná alebo zavinovacie kimono-šaty. Snažíme sa ísť v stopách filozofie slow-fashion, aby žena nemusela meniť šatník v každej životnej fáze, ale aby jedny šaty využila multifunkčne. Uvedomujeme si, že naše kúsky nedokážu cenovo konkurovať ponuke veľkých reťazcov, no tvoríme v malých množstvách. Všetko sa šije na Slovensku a z kvalitných materiálov. Chceme, aby šaty vydržali dlhšie ako po prvé opratie a aby mali k ním naše zákazníčky iný vzťah, ako k tým, ktoré kúpia vo fast-fashion značkách.

Kedy teda vznikla značka “DONEE”?

Značka DONEE vznikla v roku 2018 a odvtedy sa pomaly rozvíjame. Najprv vznikla identita, prvé strihy. Predaj sme spustili cez predajný portál Sashe, no krátko na to prišiel náš vlastný e-shop. Veľa zákazníčok nás spoznalo práve cez predajné trhy (Pomalo, Urban Market, Dizajn market), ktorých sa zúčastňujeme. No a od júna tohto roku pribudol zásadný míľnik - kamenný obchod na Jakubovom námestí v Bratislave.

Ste v tíme len vy dve - Miška a Janka? Alebo máte ešte v tíme ľudí, ktorí vám pomáhajú?

V tíme sme my dve, ale samozrejme máme za sebou viacero veľmi šikovných krajčírok a subdodávateľov. Väčšina dielní je mimo Bratislavy, čo si vyžaduje dobrú logistiku. V tíme je aj naša brigádnička, ktorá vykrýva hodiny v obchode, keď my s Jankou nestíhame.

Bolo ťažké nájsť krajčírky - výrobu? Uvažovali ste aj nad vlastnou výrobou vo vlastnej dielni?

Nájsť kvalitné krajčírky bol dlhý a náročný proces. Nie je to vôbec jednoduché, ako by sa na prvý pohľad zdalo. Naše aktuálne kapacity sú na hranici vyťaženosti. Počas leta, keď sa otvoril obchod, a záujem o produkty bol veľký, tak sme nestíhali. Boli sme nútení dočasne vypnúť e-shop, aby sme stíhali zákazníčkam dodávať objednávky načas.  Museli sme pridať posily, so záujemcami sme mali pohovory a testovali sme ich pri výrobe skúšobných „prototypov“. U nás je totiž až 40% zákaziek šitých na mieru. Naše zákazníčky si radi dávajú upravovať modely na mieru, a tiež majú možnosť kreovať si kúsky podľa svojho výberu – model vs. látka. Mesačne mávame 160 až 200 objednávok, pričom ďalšie produkty vyrábame do nášho obchodu.

Takto kombinované modely, sú zložité, náročné na výrobu.  Ako prebieha výrobný proces upravovaného modelu?

Našťastie naše dielne vedia zabezpečiť celkovú produkciu vrátane konštrukcie a strihu. Zákazníčka zadá svoje požiadavky, naša konštruktérka pripraví strih do výroby a ušitý produkt nám doručí kuriér do obchodu. Po prijatí každý kus prekontrolujeme, a ak je všetko tak, ako má byť, tak tovar ďalej expedujeme ku koncovým zákazníčkam. Takýto proces si však vyžaduje nepretržitú logistiku a budeme ho musieť zoptimalizovať, nakoľko aktuálne máme denne zvoz materiálov, hotových produktov a naopak. Toto má na starosti Janka a má prehľad vo všetkom.

Na online sú v ponuke výrazné boho-chic šaty s viazaničkou na páse. Ktorý produkt je najpredávanejší a zároveň najpopulárnejší?

Veľmi to závisí od sezóny, no celoročne sú najpopulárnejšie asi naše košeľové šaty. Máme asi 5 druhov - aj oversize, aj slimfit. Je to univerzálny kúsok, v ktorom navyše ako bonus môže žena ľahko dojčiť. Veľký záujem z roka na rok vidíme aj o ľanové kúsky. Vnímame zmenu pohľadu na tento materiál, ktorý už dávno nie je považovaný len za ľudový a naturálny. My sa snažíme ľan “pomeštiť” a ukázať, že aj ľan pasuje ku glamour doplnkom, a vie ho celoročne vynosiť aj moderná mestská žena.

Poďme sa pozrieť na sourcing materiálov. Kde najčastejšie nakupujete látky? Kupujete aj od veľkoobchodníkov?

Pravidelne chodíme do Paríža na Premiere Vision, kde už máme našich stálych partnerov, s ktorými komunikujeme cez lokálnych distribútorov. Väčšina z týchto veľkých dodávateľov má však neúnosné minimálne odberové kvantity. Preto sa niekedy nevyhneme návšteve lokálnych metrážnych textiliek na Slovensku a v Rakúsku. Najmä v tieto nejasné časy, kedy bol veľtrh látok pre pandémiu zrušený. Ak u nich nájdeme pre nás vhodnú látku, snažíme sa s nimi dohodnúť na doobjednaní a exkluzivite, nakoľko sa chceme vyhnúť tomu, aby mal danú látku aj iný dizajnér v Bratislave.

Z ktorých krajín najčastejšie pochádzajú materiály, z ktorých šijete?

Naši hlavní dodávatelia sú zo Španielska, Portugalska, Francúzska a Litvy. Väčšina dodávateľov z Premiere Vision nemá ani webovú stránku, čo sa práve teraz počas pandémie stalo pre nich kontraproduktívnym.  

S ktorými materiálmi pracujete najradšej? Je naopak nejaký materiál, ktorý v “DONEE” nenájdeme?

Snažíme sa pracovať s prírodnými materiálmi, avšak nevyhneme sa ani prímesiam polyesteru. Vždy sa snažíme, aby materiál bol niečím zvláštny a zároveň pohodlný a príjemný. Táto trojčlenka je v podstate základom výberu materiálu pre Donee. J

Čo je hlavnou inšpiráciou pri dizajnovaní produktov “DONEE”?

Hlavnou inšpiráciou je náš vlastný štýl. Často do ponuky pribúdajú práve kúsky, ktoré sama hľadám v obchodoch, ale márne. Tiež však naša tvorba vychádza z potrieb našich zákazníčok a snažíme sa pri nových produktoch myslieť aj na ich funkčnosť z pohľadu rôznych životných fáz žien. Aby boli nositeľné ideálne počas tehotenstva i dojčenia. Zdá sa to až príliš jednoduché, ale tak to je. J Neriadime sa veľmi aktuálnymi trendami. Netvoríme oblečenie na jednu sezónu. Ak je niečo “naozaj trendy” a my s Jankou to necítime, tak to ani nerobíme. Netlačíme nasilu niečo, čo by sme nenosili.

Ktoré mesiace sú pre značku “DONEE” najvýznamnejšie z hľadiska predaja?

Nemáme vyslovene silné obdobia. Posledný rok vnímame dopyt veľmi vyrovnane, aj keď aktuálna celosvetová situácia v súvislosti s pandémiu zamiešala poriadne karty. Tento rok sa nemôžeme sťažovať na nedostatok objednávok, ale vnímame, že zákazníčky volia iné produkty ako kedysi. Hľadajú viac pohodlné kúsky, ktoré môžu nosiť na voľný čas. Mnohé naše zákazníčky majú už niekoľko mesiacov home-office, takže ani nemajú veľa príležitostí sa pekne či slávnostne obliekať.

Ktoré predajné kanály fungujú značke “DONEE” najlepšie?

Aktuálne zisťujeme, ako bude fungovať naša vlastná kamenná predajňa, náš obchodík na Jakubovom námestí. Zároveň naše produkty vedia zákazníčky nájsť aj v Bory Mall - v obchode „Pokrok”. Samozrejme predávame na webe a všetky objednávky zo sociálnych sietí smerujeme priamo na web kvôli sprocesovaniu. Zároveň stále predávame cez Sashe a Fler.cz.

Sociálne média si spravujete sami? Ako sa vám osvedčila práca s nimi? Aké máte skúsenosti?

Pravidelne dostávame ponuky na spravovanie našich profilov na sociálne siete, avšak ja to stále cítim tak, že našu tvorbu chcem ukazovať autenticky, a hlavne na dennej báze priamo z obchodu. A to je niečo, čo bude vyzerať prirodzene, len keď si to budeme riešiť sami popri tom našom dennom zhone. Máme niekoľko našich dvorných modeliek, dievčat, s ktorými spolupracujeme a fotím s nimi naše kolekcie. Veľa vecí si fotíme aj na sebe. Toto nám funguje. Zákazníčky oceňujú, že vidia naše kúsky na reálnych ženách, nie extrémne štíhlych modelkách. Denne dostávame na Instagrame aj ponuky na spolupráce, napríklad vo forme súťaží. Avšak influencerky, ktoré by boli vhodné pre nás, je ťažké nájsť. Známe mená instagramu, ktorých profily sú do veľkej miery o reklamách a súťažiach, nie sú profily, ktoré by s našou slowfashion filozofiou rezonovali. Naozaj je ťažké nájsť takého influncera, ktorého by sme si pre tento typ spolupráce vedeli predstaviť.

Aká bola vaša cesta do tohto úžasného priestoru, ktorý spája kreativitu ateliéru a výhody obchodu?

Už dlhšie sme nosili v hlave myšlienku vlastného showroomu. Aj sme túto ideu komunikovali na sociálnych sieťach našim zákazníčkam, no nič vhodné (cenovo aj typovo) sme nenašli. Počas prvej vlny korony sme o tom ani len neuvažovali, no zhodou okolnosti sa uvoľňoval tento krásny priestor a nám o ňom dala vedieť naša zákazníčka. Majiteľka priestoru si vyberala z viacerých záujemcov od barber shop-u, cez vinárničku až po nás. Bol to veľmi rýchly proces a rozhodnúť sme sa museli ihneď. Som naozaj rada, že sme dostali túto šancu, a podarilo sa nám tento priestor získať. Je v ňom úžasná energia a je presne podľa našich predstáv. Navyše spĺňa viac funkcií: je to predajný priestor (obchod) a zároveň náš ateliér a office v jednom.

Pripravujete niečo v rámci značky “DONEE”, na čo sa môžeme v budúcnosti tešiť?

Základom je, že chceme zoptimalizovať interné procesy, ktoré aktuálne musíme upratať a nastaviť tak, aby sme sa mohli rozvíjať. Zároveň hľadáme možnosti, ako si tvoriť vlastné látky. Budeme si ich potláčať - vyrábať vlastné autorské potlače. Chceme zároveň nájsť nové možnosti, ako si vyrobiť vlastnú, niečím zaujímavú látku. To je náš veľký sen, len to nie je otázka týždňa...    

Miška, Janka, som naozaj rád, že som vás spoznal. Veľmi pekne ďakujem za túto príležitosť a verím, že o DONEE ešte budem veľa počuť! 

Michal Kinik / MÓDNY ARCHÍV
Bratislava, 13.11.2020
Viac obrázkov z DONEE the label nájdete v galérii nižšie.