EMA KLEIN

"Milujem všetko, na čo sa dá zareagovať."

S Emou sme sa stretli v jej ateliéri v Šamoríne. Je horúci letný deň, dvere jej ateliéru sú otvorené a v okolí je ticho a pokoj. V ateliéri Ema Klein vládne magická atmosféra. Sadneme si za veľký biely stôl a debata môže začať...

Ako si sa dostala k móde? Bola móda vždy to, čomu si sa túžila venovať?

Tým, že mám oboch rodičov z umeleckého a kreatívneho prostredia, mala som k móde vždy veľmi blízko. Mama navrhuje kostýmy do divadla a tatino sa venuje jeho projektu lietajúceho auta. Vždy ma veľmi podporovali vo všetkom kreatívnom. Keď som mala ísť na vysokú školu, podala som len jednu prihlášku. Otec ma poriadne “vycepoval” a nakoniec som sa na VŠVU úspešne dostala.

Máš aj inú tvorivú činnosť, ktorej sa venuješ popri práci na svojej značke?

V rámci dizajnérskej činnosti sa venujem aj spoluprácam pri šití korporátnych odevov, akými sú napríklad tanečné kostýmy, alebo letecké uniformy. Kedysi som pripravovala kostýmy na tanečnú show Just Dance. Bola to výzva - navrhnúť a pripraviť až 200 tanečných kostýmov a táto skúsenosť rozšírila moje obzory.

Celú vizuálnu identitu značky si vytváraš sama, alebo s niekým spolupracuješ?

Vždy sama. Moja filozofia a cieľ je, aby modely pôsobili žensky a tak sa snažím nastavovať aj celú vizuálnu identitu.

Fyzický branding - tašky, nálepky, lookbook. Čo všetko z toho si vytváraš a kde?  

Pri vytvorení aktuálneho loga som spolupracovala s jednou slovenskou firmou, nakoľko logo chcem na čiernom podklade a musí „vyznieť“ dobre na šatách. Lookbooky alebo tašky si nedávam momentálne vyrábať. Len etikety.

Zmyselné, ľahko bohémske a nadčasové sú aj produkty tvojej značky. Pre koho sú určené? 

Sú to ženy z Európy, zákazníčky, s ktorými si mám čo povedať. Najlepšie sa mi spolupracuje so zákazníčkami, ktoré už poznám a z ktorých (obrazne povedané) načerpám tú ich energiu, s ktorou pracujem. A výsledok absolútne vystihne očakávania. Moje zákazníčky sú väčšinou podnikateľky, sebavedomé ženy od 20 do 60 rokov.

Stužkové a svadby sú core business, ale mojou zásadou je, že dobrý návrhár musí ušiť šaty komukoľvek.

Kto pracuje v tvojom tíme?  

Okrem troch úžasných krajčírok z Nitry, odkiaľ pochádzam, spolupracujem pri vytváraní modelov. Musím spomenúť aj moju pravú ruku Simonu @bobeckaa, moju veľmi dobrú kamarátku. Vždy mi super pomôže a sme perfektne zosynchronizované. Pred prehliadkami je môj tím oveľa väčší, takmer celá rodina.

 

Spája tvoje modely alebo prehliadky nejaká spoločná filozofia naprieč kolekciami? 

Milujem všetko, na čo sa dá zareagovať. Každá moja kolekcia je o niečom inom, ale mám rada, keď všetky kolekcie majú svoje témy. Tak nás to učili aj v škole. Nepáči sa mi, keď prehliadka nemá reálny zmysel a jednotlivé modely len napodobňujú svetové značky z prehliadok pred pár mesiacmi.

 

Ktorú časť procesu pri vytváraní modelu máš najradšej? 

Hneď pri prvom stretnutí so zákazníčkou sa snažím ju čo najlepšie spoznať a zistiť presne, čo hľadá – vtedy “nasávam“ jej energiu (smiech). Ale teraz vážne! Táto časť je naozaj dôležitá. Niekedy im poradím a priblížim benefity toho, čo konkrétnemu typu ženy a postavy bude lichotiť. Zakaždým chcem, aby sa moje zákazníčky v modeloch odo mňa cítili prirodzene a hlavne nesilene. Ak je zákazníčka napríklad športový typ a viem, že by v romantických volánoch vyzerala skvele, nepoužijem ich, lebo viem, že ona by sa v tom necítila najlepšie, ako sa vie cítiť v niečom inom... V konečnom dôsledku sa len sama zákazníčka musí v šatách, alebo modely cítiť dobre.

Rozmýšľala si do budúcnosti aj o výrobe produktov vo fabrikách? 

V tomto je pre mňa veľmi inšpirujúcou ženou Elisabetta Franchi, ktorá sa dokázala vypracovať z malej dizajnérky na svetovo známu značku v krátkej dobe. S fabrikami a výrobami spolupracujem už dlho. Spolupráce s výrobou zastrešujem hlavne pri jednorazových projektoch s rôznymi spoločnosťami. Aktuálne som spolupracovala so slovenskou spoločnosťou Air Explore na výrobe ich leteckých uniforiem. Pri tejto spolupráci sme šili s výrobou v Prešove.

Čo sa týka sourcingu materiálov, kde ich najčastejšie nakupuješ? Kupuješ látky aj od veľkoobchodníkov? Navštevuješ veľtrhy, napríklad „Premiere Vision“? 

Na „Premiere Vision“ som bola a bola to pre mňa úžasná skúsenosť. Zistila som, ako to funguje v reálnom svete módy mimo Slovenska. Všeobecne nakupujem materiály vo Viedni a Bratislave. Mám obľúbené látky, ktoré viem, kde zoženiem.  Už pri návrhu tuším, do ktorej predajne asi pôjdem nakupovať materiál. Moja najobľúbenejšia látka je už dlhú dobu šifón. Páčia sa mi zároveň rôzne látky, ktoré držia tvar. Umelé high-tech látky z polyesteru, ktoré sú budúcnosťou módy.

Kde môže tvoja potenciálna zákazníčka nájsť tvoje produkty? 

Momentálne ma kontaktujú zákazníčky cez Instagram a následne je najlepšou reklamou ich spokojnosť. Klasické word-of-mouth funguje asi všade najlepšie – najlepšia zákazníčka je spokojná zákazníčka.  

V ktorom období sa darí tvojej značke v predaji najviac?  

Najlepšie predajné obdobia sú plesová a svadobná sezóna. Čiže od decembra do februára a následne svadobná od marca do októbra. Moje “hluché“ obdobie je medzi novembrom a decembrom, často hovorím, že mám vtedy ešte radšej môjho manžela! (smiech)

Ako vidíš do budúcna progres svojej značky? Kam by si sa chcela so svojimi produktami posunúť?  

V budúcnosti by som rozhodne chcela robiť pravidelné kolekcie ready-to-wear - dostupnejšiu kolekciu, ktorú by som dostala medzi širšie publikum. Napríklad kvalitnú športovú kolekciu, ktorú by som si vedela predstaviť na ženách v meste.  

Čo ti najviac chýba v svetovej móde v súčasnosti? 

Hlavnú zmenu, ktorú som zaznamenala a je mi ľúto, že sa to už nedeje, sú pompézne prehliadky s módnym duchom. V minulosti sa diali veľké produkčné prehliadky, na niektoré sa nosili rekvizity a celá show pôsobila ako jeden umelecký skvost, ktorý inšpiroval ako celok, a nie len oblečením. Dnešné shows mi pripadajú veľmi strohé a viac-menej praktické, akoby z nich vypadlo umenie a cit. Tým pádom si nemyslím, že vedia ohúriť mládež, ako mňa, keď som ako malá videla prehliadku Christian Dior, ktorá mi v pamäti zostala dodnes a inšpiruje masy ľudí desiatky rokov.

Čo môžeme od teba v najbližšej budúcnosti očakávať? 

Medzi mojimi najbližšími aktivitami bude môcť široká verejnosť spoznať Fashion Picnic. Na túto show sa môžu ľudia tešiť už od konca júla a bude sa zaoberať témami z módneho prostredia. Skúmame historicky odev, osobnosti, ktoré ovplyvňovali módu, ale aj životný štýl rôznych etáp spoločenského života. A to všetko vždy s iným hosťom.

Emi, som naozaj rád, že sme sa mohli spoznať týmto rozhovorom bližšie. Veľmi pekne Ti ďakujem za možnosť urobiť tento rozhovor. Prajem len to najlepšie a verím, že toto nie je naša posledná spoločná spolupráca! ;)

Michal Kinik / MÓDNY ARCHÍV
Bratislava, 29.7.2020


Viac obrázkov z ateliéru EMA KLEIN nájdete v galérii nižšie.