RIVICA

Ivicu so značky RIVICA som spoznal ako zákazníčku Módneho Archívu, keď som jej priniesol nákup do jej showroomu. Už pri vstupe sa mi nechcelo veriť, že v Bratislave je takýto pekný ateliér s duchom a citom. V našom rozhovore mi predstavila jej značku, kompletný supply chain a zároveň sme sa bavili o módnom biznise na Slovensku.
Foto: Lubie Sutton Foto: Lubie Sutton

Čo charakterizuje značku “RIVICA“? Skús to zhrnúť v troch kľúčových slovách.

Podstata alebo tri slová priamo ani neexistujú. Skôr by som tu spomenula podstatu mojej značky, a tým je heslo, ktoré som sama vymyslela: “Vysukni sa s RIVICA ”. Vymyslela som vlastne akoby nové slovo, ktoré dokonale opisuje môj hlavný produkt – sukňu.
 
Značka “RIVICA“ vznikla len pred pár rokmi. Čo bol ten hlavný “push”, ktorý ťa naštartoval a následne si sa pustila do toho naplno? 

Začala som v podstate naplno presne pred 3 rokmi v apríli, kedy som skončila jeden projekt z úplne inej sféry a začala som sa naplno venovať značke RIVICA. Videla som veľa malých značiek v zahraničí a na Slovensku zažívali boom trhy s lokálnou tvorbou a to ma inšpirovalo. Našla som tam jednu lokálnu značku, ktorá šila sukne, avšak po zhliadnutí detailov som si uvedomila, že ja sama to viem urobiť lepšie a kvalitnejšie, a pritom som sa sama podceňovala. Vtedy som si uvedomila, že musím, ako sa hovorí, “ísť s kožou na trh” a predstaviť sa slovenskému publiku. Splniť si sen z detstva a realizovať svoje hobby. Zároveň som vždy chcela robiť niečo, čo nebudem ľutovať, keď budem stará a obzriem sa za svojím životom. To bol druhotný, ale veľmi podstatný “push”. Značku som nezaložila hneď, išlo to postupne.  Vrátila som sa k svojej záľube z detsva, šiť si na seba, začala som chodiť na kurzy a zlepšovať sa v technike šitia i vytvárania strihov. V tej dobe mi nenapadlo, že o pár rokov na to budem mať vlastnú módnu značku...

Foto sukňovice na lavičke: lubiesutton

Ako vyzerali začiatky značky “RIVICA“ ? Kde si napríklad hľadala informácie ako rozbehnúť módnu značku? 

Keď ma niečo baví, tak to robím naplno a naviac mám sebadisciplínu. A zároveň, ak ma niečo baví a napĺňa, tak si to študujem, zaujímam sa o to, hlavne si to skúšam a šijem na seba... Pred značkou RIVICA som bola freelancer a pretým konzultant a projektový manažér pre nadnárodnú firmu. Takže čo sa týka procesov a administratívy, tam som približne vedela, čo robiť, aj keď som si mnohé veci musela naštudovať. Niekedy ma práveže zaráža, keď vidím, že mladí, vyštudovaní módni návrhári alebo kreatívci, nemajú absolútne žiadnu znalosť o tom, ako si založiť firmu, či živnosť a ako ju prevádzkovať. Je naozaj zvláštne, že slovenské školy vôbec nepripravujú potencionálnych dizajnérov a tvorcov, čo sa týka módneho biznisu.  Bez toho sa reálne mladý človek v móde, alebo dizajne na Slovensku nepohne, keďže je tu málo možností, kde sa dá v tomto odvetví zamestnať. Keď to porovnávame už len so západnou Európou, tam majú mladí v móde asi oveľa väčšie možnosti.  No a na začiatku mi veľmi pomohli k predaju a zviditeľneniu značky rôzne trhy, akými sú napríklad Dobrý Trh, Urban Market alebo trhy Sashe.

Sukňa HELENA - 96 Eur (Foto: Maťa Levásovská) Sukňa HELENA - 96 Eur (Foto: Maťa Levásovská)

Kto vytváral celú identitu značky? Vyrábaš si fyzický branding ako tašky, nálepky, lookbook na Slovensku? 

Toto je veľmi podstatná vec, ktorú som už riešila popri bývalej práci, ešte pred úplným rozbehnutím značky „RIVICA“. Veľmi mi pomohla grafická dizajnérka Ľubica, ktorá má sama lokálnu značku „Lovely Food”. Sadli sme si, pochopila filozofiu značky a hlavne pochopila mňa. Dala mi množstvo návrhov a možností. Uvedomila som si, čo mám rada: že inklinujem ku geometrii, nemám rada prečančané logá, kvietky v logách, preferujem jednoduché tvary a versatilitu. Presne také je aj logo RIVICA, ktoré znamená viac vecí. Ak je RIV & ICA nad sebou, tak je to akoby nekonečnosť, mužský a ženský princíp, zároveň mašľa, figurína... V tom logu je mnoho symboliky. Zároveň sme sa rozhodli, čo bude treba v rámci brandingu vytvoriť: vizitky, papier, etikety, nálepky, tašky a mnoho iného. Fyzický branding si vyrábame na Slovensku a v Česku. Jediné, od čoho sme sa rozhodli upustiť, sú papierové tašky, ktoré sú príliš nákladné a našla som za ne náhradu v podobe plátených. Tie sú nie len cenovo výhodnejšie, ale aj šetrnejšie k životnému prostrediu a nie sú „single-use“. A mám reakcie od zákazničiek, že tieto tašky veľmi radi používajú.

Foto sukňa Helena: c.z.immer

Kto sú najčastejšie zákazníčky značky “RIVICA“ ? 

Každý, kto začína vytvárať akýkoľvek produkt, musí vedieť, pre koho daný produkt bude. Moja predstava bola úplne od základu založená na tom, že produkt bude pre mňa. Je to 30 až 40 ročná žena – práca, rodina a iné bežné strasti-slasti. Avšak, chce sa pekne a kvalitne obliekať. Chce byť vkusne oblečená, pohodlne, ale nie len tričko a nohavice. Je to žena, ktorá nechce zájsť len do fast-fashion obchodov, ale chce niečo kvalitnejšie, čo vydrží - nápadité a lokálne. Moje zákazníčky chcú naozaj poznať, kto ich sukňu ušil; vedieť, kto je za produktom a nápadom.  

Zároveň sú tu aj mladšie dievčatá, ktoré majú v ich „wishliste” sukňu od RIVICA, pretože moje sukne sú naozaj dostupné. Snažím sa šiť veci tak, aby boli naozaj pre všetkých, nie len pre „horných 10 000“. Chcem, aby lokálna, kvalitná a udržateľná móda nebola iba výsadou tých najbohatších.

Keď sa potenciálna zákazníčka rozhoduje pre “RIVICA“, aké sú hlavné rozhodovacie faktory, ktoré by ju mali presvedčiť?

 Vždy sa snažím odlíšiť. Málokedy sa pozerám, čo ide druhým. Vždy hľadám to, čo na trhu chýba a snažím sa, aby naozaj hneď bolo vidieť, že to je sukňa od RIVICA. Dosť si zároveň potrpím na kvalitu materiálov a šitia pri našich produktoch.

Ktoré produkty “RIVICA“ sú najpredávanejšie hneď po sukniach?

Hlavným produktom v RIVICA“ sú sukne. Mimo nich máme ako doplnok predovšetkým šály, ktoré si môžu zákazníčky doladiť v zime so sukňou. Následne na akcie pýtajú naše zákazníčky motýliky pre pánov z rovnakého materiálu ako ich sukne. No a v neposlednom rade sa posledné mesiace šili zo zvyškových materiálov rúška. Vždy sa snažíme zo zvyškových materiálov robiť doplnkové produkty k sukniam.

Ako sa v tvojej značke zastrešujete “sourcing“ materiálov? Chodíš na veľtrhy alebo “trade shows“?

Základom v “RIVICA“ boli od začiatku rôzne vzory škótskeho kára. Takže moje úplne prvé skúsenosti boli práve s výrobcami materiálov priamo zo Škótska. To je (aktuálne) však skôr na jeseň a zimu. Naopak, na leto milujem pracovať s prémiovou bavlnou, ktorú mám od amerického výrobcu. Nechcela som nikdy šiť len s materiálmi z galantérií. Vždy som chcela spolupracovať priamo s výrobcami, aby som mohla byť v kolekciách a produktoch konzistentná a schopná dodať zákazníčke takú istú látku aj o nejakú dobu.  

Čo sa týka “trade shows“, chodím pravidelne na Premiere Vision do Paríža. Problémom je však mnohokrát to, že ako malý módny tvorca, nie som schopná brať 300m jedného vzoru látky od jedného výrobcu. Preto sa tam orientujem skôr na európskych výrobcov, ktorí už z praxe vedia, že mnohé talianske, či francúzske módne dielne potrebujú aj menšie množstvá. A preto sú ochotní predávať už aj v menších objemoch. Hlavnou výhodou Premiere Vision je zároveň to, že človek vidí, aké látky existujú a zistí, že to, čo vidí na “trade show“, nikdy v galantériách nevidieť, ale aj v uliciach... čo je zároveň však frustrujúce.

Sú nejakí dodávatelia materiálov, s ktorými máš naozaj dobrú skúsenosť a nevieš si ich vynachváliť?

Tak ako s výrobcami škótskeho kára alebo americkej prémiovej bavlny, rovnako dobre sa spolupracuje aj so španielskymi a francúzskymi výrobcami. Ľany na sukne mám od výrobcu z Litvy. So všetkými som mala osobný kontakt na Premiere Vision, kde mi dali “hangere“ (vzorky) a následná komunikácia cez emaily nie je tak studená. Zároveň som si uvedomila, že zahraniční výrobcovia vás začnú serióznejšie vnímať, keď ste platca DPH, keďže ich politika je výhradne orientovaná na B2B druh predaja.

Na aké materiály sa sústreďuješ pri sukniach? Líšia sa podľa sezóny? Je nejaký materiál, ktorému sa radšej vyhýbaš?

V lete sú hlavné materiály: prémiová bavlna, ktorá je naozaj prémiová a úplne iná na dotyk, ako bežná a za ňou nasledujú ľany a doplnkovo viskóza. V zime sú to hlavne škótske, či holandské kára a žakárové tkaniny. Občas vlnené látky a hrubšie bavlny.

Nerada pracujem s polyesterom, no nevyhnem sa mu. Ak však polyester nájdem od dobrého výrobcu v prémiovej kvalite, tak je to úplne iný pocit a kvalita pri nosení, ako bežný “lacný” polyester vo fast-fashion obchodoch.

Spolupracuješ s krajčírkami? Bolo ťažké ich v rámci Bratislavy nájsť?

Prvý rok som šila len ja sama. Robila som úplne všetko od strihov, cez šitie, až po účtovníctvo. Po roku som hľadala posily na sociálnych sieťach a aj cez osobné kontakty. Nebolo to vôbec jednoduché nájsť naozaj kvalitnú krajčírku. Kvalifikovaných a skúsených krajčírok je v Bratislave naozaj málo, a aj tých pár je už rozchytaných..

Pracuješ s papierovými strihmi? Robíš si ich sama?

Áno, pracujem. S papierovými strihmi ma naučila robiť pani Hilbertová, ktorá učila i na VŠ mnohých slovenských dizajnérov... Rovnako som sa dosť priučila aj na kurzoch u Lucky Ivanovej. Pri práci so strihmi vždy vychádzam zo základného strihu, z ktorého si vyvodím konkrétnu sukňu pre zákazníčku.

 Kde môžeme nájsť produkty „RIVICA“ ?

Najprístupnejšie sú moje produkty na mojom eshope na RIVICA.SK. Samozrejme, stále sa objavujem aj na rôznych trhoch a predajných akciách po Slovensku a v Čechách. V Bratislave nájdete moje sukne v obchodíku Pokrok v Bory Mall. Nedávno ma oslovil aj novovznikajúci obchodík v Košiciach a Martine, s oboma sa však spolupráca ešte len črtá.

Prečo je pre zákazníčky výhodné navštíviť showroome na Radlinského 27?

Môj showroom nie je chladný a odťažitý. Je to reálny priestor, kde ma zákazníčky môžu vidieť robiť. Zákazníčky si tu môžu vyskúšať sukne skladom; zároveň im ich viem priamo tu upraviť. Alebo si môžu vybrať z látok v showroome a dať si ušiť sukňu na zákazku. Showroom je pravidelne otvorený vždy v stredu, iné dni je potrebné si vopred rezervovať termín, lebo tu nemusím vždy byť. 

Kedy sú počas roka najvýznamnejšie predajné obdobia pre značku “RIVICA“?

Asi ako u každého, najsilnejšie sú Vianoce. Nasleduje prekvapivo koniec septembra a začiatok októbra; rovnako silné sú aj mesiace apríl a máj, kedy ženy hľadajú nové sukne na jar a leto. Tento rok sa nám však toto obdobie práve Koronou trošku pokazilo.

Ktoré marketingové kanály fungujú značke “RIVICA“ najlepšie?

Aktuálne mojím hlavným marketingovým kanálom je Instagram, kde organický zásah stále funguje. Iné kanály, ako printy alebo offline reklamy som zatiaľ neskúšala. Veľmi dobre funguje aj klasické “word of mouth“, kedy si zákazníčky medzi sebou sukne od „RIVICA“ odporučia.

Spolupracuješ s PR agentúrou?

Zatiaľ nie. Na začiatku ma oslovila jedna agentúra, avšak nikdy sme sa k spolupráci nedostali. Na mojom úplnom začiatku som nevedela ani čo očakávať alebo neočakávať od PR agentúry. Doteraz všetko PR, ktoré vzniklo, bolo spontánne a oslovili ma média priamo.

Kto je tvoj hlavný fotograf? Obsah na sociálne siete si vytváraš a spravuješ sama?

Spolupracovala som už s viacerými fotografkami, ale nemám výhradného alebo hlavného fotografa. Fotí ma aj môj muž, keď ho donútim J. A sociálne siete si spravujem sama. Instagram vnímam ako môj hlavný marketingový kanál. Keď majú fanúšičky záujem o moje sukne, tak im posielam do správy alebo emailom priamo linky na eshop, kde si môžu pohodlne objednať.

Sukne “RIVICA“ sú hravé, vizuálne atraktívne a verím, že pre mladých ideálne. Plánuješ časom oslovovať aj mladšiu cieľovú skupinu, napríklad prostredníctvom sociálnej siete TikTok?

Uvedomujem si, že treba oslovovať aj mladú generáciu. Dnešná najmladšia generácia je iná ako naša. Cieľovku na TikToku sledujem a myslím, že si viem predstaviť moje sukne v spolupráci s influencermi z tejto sociálnej platformy.

Si súčasťou “Fashion LIVE!“ ? Akú máš skúsenosť s prehliadkami? V čom sú pre začínajúcu módnu značku na Slovenku výhodné?

Súčasťou “Fashion LIVE! v Starej tržnici som bola v rámci showroomov, kde bola možnosť vystavovať a predávať. Na tejto akcii to však nebolo o predaji, ale skôr o prezentácii. Cieľová skupina, ktorá je na tejto akcii, je úplne iná ako na bežných trhoch alebo v online. Je mnoho zákazníčok, ktoré ma spoznali práve tam. Jedna zákazníčka si dokonca v prvý deň kúpila sukňu a na ďalší deň ju už mala na sebe.

Tvoj showroom /ateliér ma hneď zaujal od prvého momentu, čo som doň vošiel. Pre slovenské zákazníčky je takýto showroom nie úplne bežná vec. Akou cestou si musela prejsť, kým si sa dopracovala k tomuto ateliéru?

 Prvý rok som mala len kanceláriu z predošlého zamestnania, kde som však nešila. Niektoré zákazníčky však chodili aj priamo tam vyskúšať si sukne, prípadne si vyzdvihnúť objednané sukne. Vždy som však vedela, že musím nájsť iné, “prístupnejšie” miesto pre showroom. Následne som sa presťahovala sem na Radlinského 27 do administratívneho komplexu a neskôr, keď sa uvoľnil tento priestor, som sa pred rokom presťahovala do tohto súčasného ateliéru, ktorý slúži aj ako showroom.

A ešte na úplný záver, čo by si odporučila mladým módnym tvorcom, prípadne ľudom, ktorí chcú začať podnikať v móde?

Módu, vlastnú značku a jej produkty treba brať ako reálny biznis. Veľa ľudí si myslí, že FASHION sú len móla, prehliadky a krásne šaty. Treba sa však na to pozerať ako na každý iný produkt. Či je to sukňa alebo jogurt J Je to stále biznis. Malo by vás to uživiť, ale samozrejme by vás to malo baviť a napĺňať.


Ivica, naozaj veľmi pekne ďakujem za možnosť urobiť s tebou takýto rozsiahly rozhovor. Prajem len to najlepšie a verím, že sa čoskoro vidíme napríklad na Fashion Live! :)

Michal Kinik / MÓDNY ARCHÍV 
Bratislava, 26.5.2020

Foto modrá sukňa Marilyn - dreamandlive.sk
MARILYN 90-120 Eur (Foto: dreamandlive.sk) MARILYN 90-120 Eur (Foto: dreamandlive.sk)