SKVOST

S Luciou Šimončičovou sme sa stretli v ateliéri aby nám priblížila aktuálne fungovanie jej značky „SKVOST”. Zasvetila nás do výroby jej šperkov, predstavila nám tím, ukázala aj čisto vegánske šperky a odhalila novinky, na ktoré sa môžeme tešiť už čoskoro!

Čo je charakteristické pre značku “SKVOST“?

Na Slovensku ručne vyrábané autorské šperky, brošne, charakteristický dizajn, špecifická technika výroby. Kvalita a čaro „noblesy starých čias“ v dnešnom modernom svete. Sú to najmä naše hodnoty zhmotnené do všetkého okolo značky a samotných produktov. Vzácne spojenie umeleckej originality a precíznosti tradičného remeselného spracovania dodávajú pocit výnimočnosti, ktorý nie je prchavý, práve naopak. V podobe Skvostu zotrvá po generácie. V minulosti sa nám už stalo, že náš dizajn fejkovali. Veľký dôraz kladieme na detail. Samotné rozbaľovanie produktu sa vďaka dômyselnému dizajnu “packagingu“ stáva nezabudnuteľným zážitkom pre všetky zmysly, keďže má definovanú aj svoju špecifickú vôňu. Taktiež osobná komunikácia dizajnérky so zákazníkmi je nenahraditeľnou súčasťou značky – spätnú väzbu si veľmi ceníme.

Značka “SKVOST“ vznikla len pred pár rokmi. Čo bol ten hlavný “push”, ktorý "SKVOST" naštartoval?

Veľa nevyužitej kreativity počas materskej s dvojičkami? :) Pravda je, že som už dlho chcela prísť s niečím novým, čo by mi umožnilo spojiť moju umeleckú vášeň, skúsenosti zo štúdia a pobytu v Austrálii (Raffles College of Design and Commerce, Sydney) a tiež vzťah ku tradičným technikám výroby v rámci tvorby. Keď som prvé brošne ukázala rodinným príslušníkom, rovno ich začali nosiť. Kamarátky si objednali ďalšie, a keď som sa pristihla, že nerobím už nič iné, iba navrhujem brošne a hľadám vhodné materiály, uvedomila som si, že to je to, čo  chcem naozaj robiť. Rodičia aj manžel ma v tom od začiatku podporujú.

Identita značky vytvára to takzvané kúzlo – „magic“ okolo produktu a zvyšuje jeho hodnotu a teda aj žiadanosť. Kto ju teda pre „SKVOST“ vytváral a aké sú jej konkrétne výstupy – produkujete ju na Slovensku?  

Identitu som vytvárala v spolupráci s Mikinou Dimúnovou a Lili Weiss - bola ocenená aj v súťaži Národná cena za komunikačný dizajn 2016, ktorú vyhlasuje každoročne Slovenské centrum dizajnu. „Packaging“ aj „print produkcia“ Skvostu je realizovaná na Slovensku.

Kto sú najčastejšie zákazníčky značky “SKVOST“ ?

Dámy od 20 do 60 rokov, alebo muži, ktorí kupujú „SKVOST“ pre svoje partnerky.

Ako sa ľudia dozvedeli o značke “SKVOST”? Bolo zložité nájsť si svoju cieľovú skupinu?

Nakoľko sú brošne svojim dizajnom a ľahkosťou variabilne nositeľné, navyše módne trendy už nie sú také striktné a umožňujú kombinovať viacero štýlov v rámci jedného outfitu, rozmanitá je aj cieľová skupina. Od odviazanej pankerky, ktorá si brošňu pripne na koženú bundu, cez manažérku v pánskom kostýme s brošňou v klope saka, fitneska ju doladí k športovej mikine s kapucňou, až po elegantnú dámu s brošňou na hodvábe. Pravdupovediac mi  niekedy zákazníčky svojou kreativitou vyrazia dych v pozitívnom zmysle slova. :) Teší ma, že máme aj stabilné zákazníčky rôznych generácií, a čoraz častejšie "SKVOST" objavujú aj páni.

Pre akého muža sú produkty určené?

Pre sebavedomých mužov, ktorí nemajú problém s originálnym ozvláštnením svojho outfitu. Väčšinou si ich profesia vyžaduje účasť na rôznych spoločenských, či pracovných podujatiach. Všade tam je Skvost skvelým spoločníkom. Taktiež sú to muži zo shoowbiznisu, ktorí hľadajú zaujímavé doplnky a ocenia aj výrobu na mieru.

Ktoré produkty “SKVOST” sú najpredávanejšie hneď po brošniach?

Náramky a náušnice, jednoznačne.

Pripravujete nové produkty, ktoré zákazníci ešte nemohli vidieť?

V krátkom čase sme dali na trh niekoľko nových produktov. Okrem brošní a náušníc sú to náramky a obojstranné brošne ako medajlónik. Najbližšie sa zákazníci môžu tešiť na zimnú kolekciu a pracujeme už aj na špeciálnej kolekcii pre už spomínaných pánov.

Čo je pre teba hlavným zdrojom inšpirácie? Odkiaľ čerpáš nové nápady?

Pochádzam z viacgeneračnej umeleckej rodiny. Pradedko bol rezbár. Prababička spolu so starým otcom maľovali na sklo. V širšej rodine máme niekoľko sochárov, maliarov, textilné výtvarníčky, tvorcu animovaných filmov. Aj môj starší brat je sochár. Veľmi ma ovplyvnilo, že od malička som sa stretávala so špičkovým výtvarným umením. Významne k tomu prispela moja mama, ktorá ako kurátorka robila skvelé výstavy umenia, ale aj kultúrno-komunikačné projekty. Práve ona ma inšpirovala k tomu, ako sa pozerať na okolitý svet inými, novými očami. Hľadať krásu aj v opakujúcich sa rituáloch a priebehu bežných dní, pretože nie sú rovnaké. Skoro každý deň má inšpiračný potenciál neopakovateľnej zvláštnosti. Chvíľu trvá, kým ich dokáže človek vnímať všetkými zmyslami. Inšpirujem sa niekde na rozhraní, kde sa stretáva fantázia s obyčajnosťou. Zapadajúce slnko na hladine rieky, meniaci sa výraz očí mojich detí, zase bábovka, každý deň rovnako iný výhľad z okna…. Pre mňa to je rozlet fantázie, ktorú sa snažím vyjadriť v dizajne malej plochy SKVOSTu. Od rodičov som dostala na narodeniny zarámované kresby, ktoré som vytvorila ako deväťročná. Je z nich jasné, že precíznosť je moja charakteristická vlastnosť.

Ako máte zastrešený “sourcing“ materiálov pre produkty „SKVOSTU“? Odkiaľ pochádzajú materiály?

Kryštál máme od Swarovského a korálky sú z Japonska od firmy Miyuki.

Navštívili ste so „SKVOST-om“ nejaké veľtrhy? Ktoré trade-eventy sa vám osvedčili najviac v súvislosti s predajom a propagáciou produktov?

Všade je to iné a dôležitá je zmysluplnosť jednotlivých podujatí. Osobne dávam prednosť menším a konkrétne cieleným podujatiam. Najviac sa nám osvedčili samostatné prezentácie našej značky ako napríklad  v Pražskom Bibloo, kde bola tvárou SKVOSTu česká herečka Jana Plodková.

Vo svete rastie dopyt po vegánskej móde, či šperkoch. Má “SKVOST” v ponuke aj vegánske šperky?

Máme aj zákazníčky – vegánky. Pre ne namiesto kože pokrývame zadnú stranu brošne látkou.

S kým v rámci remeselnej výroby spolupracuješ? Kto je v tvojom výrobnom tíme?

Technika výroby šperkov je veľmi náročná, vyžaduje mimoriadnu precíznosť a vôbec nie je jednoduché nájsť do tímu kvalitné posily. Snažila som sa v rámci Slovenska nájsť viac spolupracovníkov, ktorí by vedeli spracovať v predprípravnej fáze základ produktu. Pre záujemcov sme usporiadali víkendový workshop. Niektoré ženy so sebou priniesli ako ukážku svojej práce výšivky so zložitými prekrásnymi vzormi, preto sme predpokladali, že to spoločne dáme. Bohužiaľ, zo všetkých iba jediná dokázala správne a presne pripraviť základný materiál, pretože niektoré korálky sú tak miniatúrne, že pracovať s nimi je už pri príprave podkladu veľmi náročné. Čo sa týka ďalších procesov, spolupracujeme s tými, ktorí sú schopní dodať čo najvyššiu kvalitu. Z materiálov je to okrem Swarovski kryštálov a Myiuki korálok napríklad striebro, textil, koža a papier. Pri našom produkte je najdôležitejšia kvalita a precíznosť nielen pri vyšívaní, ale tiež pri spracovaní kože a packagingu. Nájsť tých správnych dodávateľov istý čas trvalo a priznávam, na začiatku som sa pri spolupráci niekoľkokrát veľmi sklamala. Najdôležitejšie pre mňa a náš tím je, aby sme si s ľudmi na druhej strane sadli aj ľudsky, čo sa nám po niekoľkých rokoch aj podarilo.

Kde môžu zákazníčky a zákazníci nájsť produkty "SKVOST-u" ak si ich chcú pozrieť?

V sieti predajní Moloko, Concept Store V PRIESTORE, DROBNE STORE a od októbra aj v opäť otvorenom Concept Store DIAGRAM. Taktiež spolupracujeme so svadobným salónom Isabell. A samozrejme na webovej stránke: www.skvostjewellery.com ,kde je najaktuálnejšia ponuka.

Je online predaj ako nákupný kanál pre SKVOST podstatný?

Momentálne je online predaj najfrekventovanejší, takže áno, počas pandémie je pre nás zásadný.

Ktoré predajné obdobia sú počas roka pre značku “SKVOST“ najvýznamnejšie? Vianoce, plesová sezóna, ale aj rôzne sezónne sviatky ako Valentín, Deň matiek. Príležitosť obdarovať svojich blízkych ponúkajú aj významné osobné momenty v živote zákazníkov, či už je to svadobný deň, čas promócií, okrúhle narodeniny, narodenie dieťaťa, alebo výročie svadby. Skvost poteší a umocní tieto chvíle, zotrvá ako rodinný šperk a spomienka po ďalšie generácie.

Ktoré marketingové kanály fungujú značke “SKVOST“ najlepšie? Sú to najmä PR aktivity a spolupráce s médiami a stylistami, špeciálne produktové partnerstvo ku rôznym projektom (SND a Trochu inak, Miss Slovensko), súťaže s influencermi, Instagram, ale asi najviac referencie našich stálych zákazníkov – čiže povestný word of mouth..

Kto zastrešuje značke “SKVOST“ PR? PR Supervízorom Skvostu je Maja Danišová, pôsobiaca pod značkou Whatever Production. Má dlhoročné skúsenosti s marketingom a okrem PR sa špecializuje aj na print produkciu a dizajnové papiere. Vďaka jej sieti kontaktov sme rozšírili dodávateľov, do nášho interného tímu sme našli skvelú produktovú fotografku, a zrealizovali sme viaceré komerčné spolupráce, ktoré značku posunuli vpred.

Ako dlho je Maja súčasťou tímu "SKVOST"? Kde ste sa spoznali?  

Fúha, mám pocit, že to je večnosť, no keď zalovím v pamäti, tak to bolo tesne po rebrandingu značky v roku 2015. Hľadali sme dizajnový papier a riešili sme aj dodávateľa print produkcie a packagingu. Prepojil nás Marcel Holubec, ktorý v tom čase už s Majou spolupracoval a pre Skvost práve navrhol uniformu k oficiálnym prezentáciám. Bolo to spontánne a pracovne sme si padli do oka natoľko, že spolupráca trvá dodnes. Maja okrem PR aktivít rieši aj spolupráce s influencermi. Má talent byť v správny čas na správnom mieste so správnymi ľuďmi, aby dohodla novú príležitosť ako prepojiť Skvost so zaujímavým projektom, komerčnou značkou, či osobnosťou. A jej zásadná danosť, veci od prvej hmlistej idei doťahuje až do konca, môžem sa na ňu spoľahnúť. Obe máme pre svoju prácu vášeň, preto sa v nej občas pozabudneme a čas akosi uplynie rýchlejšie. Veľa sa pri tom nasmejeme, to je na tom krásne, máme už dosť skúseností nebrať sa príliš vážne a s nadhľadom si zavtipkovať aj na vlastný účet, okrem práce preberať aj súkromné záležitosti...

Komunikáciu a celkový management sociálnych sietí ako aj Instagram zastrešuje viacero ľudí v tíme, alebo je to čisto na Tebe a robíš to popri tvorbe? 

Popri tvorbe toho už veľa nestihnem. Na kreatíve spolupracujeme s niekoľkými fotografmi, dizajnérmi a blogermi. Popri už etablovaných profíkoch však rada dávam príležitosť realizovať sa aj mladým začínajúcim talentom. Občas je to risk, no nám sa to skutočne osvedčilo. Vizuálnu komunikáciu značky to vždy niečím osviežilo. Celkový manažment sociálnych sietí robí môj brat Marek, moje dvojča, ktorý má na starosti tiež financie a obchod. Keď tak uvažujem, tak sme taký malý rodinný podnik, pretože na komunikáciu má najlepší cit mama a otec nás zasa logickými argumentmi dokáže zastaviť, keď nám v kreativite až príliš narástli krídla.

Plánuješ časom oslovovať aj mladšiu cieľovú skupinu, napríklad prostredníctvom sociálnej siete TikTok? 

Možnosti rozšírenia komunikácie formou nových médií sú pre nás vždy zaujímavé. Nie, TikTok sme zatiaľ neskúšali, no v blízkej budúcnosti nevylučujeme žiadne inovácie.

Bola značka “SKVOST” aj súčasťou “Fashion LIVE!“ v rámci spolupráce s inými dizajnérmi? 

Na Fashion Live sme mali vlastný samostatný SKVOST showroom so všetkým, čo k tomu patrí, vrátane nových kolekcií, stálych aj nových zákazníkov a dobrej atmosféry. V rámci prehliadky sme počas jedného z ročníkov boli aj súčasťou prezentácie kolekcií La Femme.

Ovplyvnil príchod nového Koronavírusu nejako SKVOST? Pozastavila sa tento rok výroba, prípadne zmenila stratégia, ktorá bola naplánovaná na tento rok? 

Pocítili sme to, aj keď nie až tak dramaticky ako možno iní podnikatelia. Stratégiu sme nezmenili, návrh nových kolekcií sa neoneskoril a viac sme sa zamerali na online predaj. Využili sme však čas na prehodnotenie a zefektívnenie interných procesov, hľadali sme novú inšpiráciu k tvorbe aj fungovaniu biznisu.

A ešte na úplný záver, čo by si odporučila mladým módnym tvorcom, prípadne ľudom, ktorí chcú začať úspešne podnikať v tomto kreatívnom priemysle?

Nevzdať sa,  hoci aj po malých krokoch, ale ísť za svojim snom, zachovať si svojbytnosť a originalitu. Viera, že to, čo robím má zmysel, je pre mňa a pre každého kto je kreatívny rovnako dôležitá. Tiež si včas uvedomiť, že pri dosiahnutí každého cieľa je potrebná disciplína a trpezlivosť.


Lucka, veľmi pekne Ti ďakujem za možnosť urobiť s tebou tento rozsiahly rozhovor. Prajem len to najlepšie a verím, že spolupráca s Módnym Archívom ešte len začne! 

Michal Kinik / MÓDNY ARCHÍV
Bratislava, 14.10.2020